dilluns, de gener 08, 2007

Nadal

La Iza Zając ens aproxima les festes de Nadal

El Nadal a Catalunya té moltes diferències respecte aquestes festes a Polònia. Penso que la celebració de les festes de Nadal al meu país em sembla més familiar perquè estic acostumada a passar-les de la mateixa manera des de fa molt temps. No obstant això, em fa il·lusió diferents costums i tradicions per celebrar les festes.

En la meva opinió el costum més sorprenent que va fer una revolució amb la meva manera de veure el Nadal és el cagatió i el caganer. I això és perquè el fer de cagar no em semblava mai molt important per la tradició.

A Polònia tampoc fem els pessebres dintre d’una cova. Preferim construir-los a base d’un corral i els fem solament a les esglésies. El mateix que a Catalunya, els polonesos també canten les nadales amb tota la família i, sobretot, a l’església durant la Missa de Gall. Abans de la Missa del Gall, les famílies es reuneixen per menjar un sopar tradicional, amb la carpa i altres plats. En total, són dotze. És molt però crec que avui dia no es menja tant o, a vegades, es compten totes els productes per fer el sopar. Després d’aquest dia que és diu Vigília, les famílies celebren per dos dies el Naixement del Nen Jesús i es troben tots junts. Per a mi l’ambient del Nadal consisteix a passar el temps amb la família i reflexionar perquè és, sobretot, una festa religiosa.

Iza Zając